Monday, November 11, 2013

Miért léptem ki a KME-ből - 1. rész - Bevezető

A KME a Krisztus Magyarországi Egyháza, mely nemrégiben elvesztette az egyházi státuszát.

KME tagoknak: ez csak a bevezető, de ez is tartalmazhat hasznos információkat számodra.




BEVEZETŐ

1996 februárjában - a keresztelőmmel egy időben - lettem tagja a gyülekezetnek. Akkoriban a KME szélsőségesen tekintélyelvű volt, olyannyira, hogy sokszor apró dolgok miatt is megfedtek embereket. Engem egyszer megfedett a gyülekezet vezetője egy nagy csoport előtt azért, mert saját meghívót nyomtattam az Istentiszteletekre, melyre rátettem egy keresztet (az indok az volt, hogy összetévesztenek minket a katolikusokkal). Tanúja voltam annak, hogy megfedtek valakit azért, mert nem kért engedélyt arra, hogy megszólaljon egy nevelési csoportban, és így nem adta meg a tiszteletet a Bibliakör vezetőnek (ez még nekem is hihetetlennek hangzik, de megtörtént).

Na de a lényeg, hogy a KME az ICOC-hoz (International Churches of Christ) tartozó gyülekezet. 2003-ban az egyik londoni evangélista közzétett egy levelet, mely a mozgalomban megbúvó, igen komoly problémákat nevezte meg azzal a céllal, hogy ezeken változtatni kell, márpedig sürgősen. A lényeg, hogy az egész ICOC szélsőségesen tekintélyelvű volt, és elég komoly tév-, vagyis a Bibliának ellentmondó tanítások is burjánzottak a mozgalomban. Az egyik legjelentősebb az, hogy csak az lehet megváltott, aki az ICOC tagja. A levél kapcsán hatalmas botrány kerekedett, rengeteg vezető lemondott, vagy lemondatták őket, és a gyülekezet a gyógyulás útjára lépett. Ezzel együtt megszűnt a hierarchiális alá-fölérendelt viszony az egyházak között, és - legalábbis papíron - a gyülekezeteken belül is, a tagok között. Utóbbi változás a legtöbb tagegyházban nagyjából le is zajlott, de sajnos voltak kivételek.

Ezek után megkérdezheted, hogy miért nem hagytam ott az egész bagázst még 2003 előtt. Mert a Bibliát akartam követni, és akkor kevés esélyt láttam arra, hogy ezt máshol ugyanúgy megtehetem. A változások előtt még erős volt az a tanítás is, hogy máshol nem lehetsz megváltott, így ha valakit sérelem ért, az sokszor inkább összeszorította a fogát, és ott maradt, mert nem volt más választása. A miértekbe, hogy miért hittünk ennek a tanításnak, most nem megyek bele, de talán később még írok erről is egy blogbejegyzést.

Szóval jött 2003, és a vezetők nem győztek - könnyek között - bocsánatot kérni. Ez nagyjából az összes ICOC tagegyházra igaz volt, így ránk is. Nálunk ez a tekintélyelvűség annyira szélsőséges volt, hogy Gordon Ferguson, az ICOC egyik amerikai vénje az én egyik kérdésemre úgy jellemezte a budapesti egyházat, mint a katonaságot, és ez még 2000-ben volt, a változások előtt, vagyis nálunk kiemelkedően rossz volt a helyzet! A budapesti gyülekezet vezetőjének, 2003-as bocsánatkérő levelét itt olvashatjátok. A levél szerzője egészen a közelmúltig vezette a gyülekezetet, most egy 2 éves tréningen van a családjával az Egyesült Államokban. Itt még megjegyezném azt, hogy 2000 februárja és 2002 áprilisa között, a KME megbízásából, albániai misszióban voltam. Talán arról is írok majd a későbbiekben, mindenesetre nagyon tanulságos volt. Ott váltam Bibliakör vezetővé az ICOC-ban, és 2012 végéig, pár év megszakítással, az is maradtam. E mellett az elmúlt időszakban minden évben 4 hónapig vezettem a rendezőszolgálatot, mely természetesen némi áldozattal járt. Tagja voltam a szegénysegítési bizottságnak is (összesen hárman voltunk). Vagyis látszik, hogy nagyon aktív, és alapvetően hasznos munkát végeztem a gyülekezetben, és még nem is írtam arról, hogy mivel jár egy Bibliakör vezető felelőssége.

2003-ban elég sokan elhagyták a gyülekezetet, amikor szembesültek a vezetők bűneivel. Sokan egészen addig elnyomták negatív gondolataikat, sérelmeiket és rossz érzéseiket, és amikor ezek a felszínre törtek, nem tudtak maradni. A többség mégis maradt, és egy új korszak kezdődött, legalábbis látszólag.

Miután Albániából visszajöttem, egy darabig nem voltam vezető. 2005-ben kértek meg engem és a feleségemet, hogy vezessünk együtt Bibliakört, melyre igent mondtunk.

Eltelt jó pár év, és 2012 elején a legjobb barátom segítséget kért tőlem, mert konfliktusa volt több vezetővel az egyházban. Természetes volt neki, hogy hozzám fordul, mivel egyrészt az egyik legjobb barátja, másrészt - én is - vezető voltam. Az ő történetéről most nem akarok írni, de a lényeg, hogy az ő sztorija és az onnantól kezdve kibontakozó történések nyitották fel a szemem arra, hogy szinte teljesen mértékben visszasüllyedt a gyülekezet a 2003 előtti szintre. A barátom blogját itt olvashatjátok.

Ezzel vége a bevezetőnek.



No comments:

Post a Comment